Bomen, bos en auto’s

//Bomen, bos en auto’s

Bomen, bos en auto’s

Wil je de korte of lange versie horen? Dat is mijn wedervraag wanneer ik op een bijeenkomst de vraag krijg waar de Proeftuin allemaal mee bezig is. Bij de uitgebreidere versie verzucht men regelmatig of we door de bomen het bos nog wel blijven zien. Om eerlijk te zijn, het is soms best een uitdaging. Maar alles komt wel bij elkaar. Een collega legde laatst uit dat je de Proeftuin eigenlijk moet zien zoals je een auto ziet. Als automobilist heeft het geen zin om een auto te kopen als je nog geen rijbewijs hebt. Het behalen van het rijbewijs levert inzicht in de spelregels van het autorijden, en je leert de auto kennen. Handig om daarmee je keuze voor het type auto (automaat of schakelen, elektrisch of brandstof, wel of geen luxe uitvoeringspakket etc.) te bepalen. Dan staat de auto echter nog niet direct bij je op de stoep. Eerst moet hij daadwerkelijk geproduceerd en rijklaar gemaakt worden. En vergeet niet het aanmelden bij de RDW. Er komt dus nog wel wat bij kijken voordat je daadwerkelijk in de auto stapt en wegrijdt.

Dezelfde stappen gelden voor het reduceren van ammoniakemissie. Eerst moet je weten hoe en waar ammoniak ontstaat en wat je kunt doen om de emissie te verminderen. De keuze in maatregelen is uitgebreid: stal-, voer-, mest- en managementmaatregelen. Wat past het beste bij jouw bedrijfsvoering? Binnen de Proeftuin werken we hard aan de ontwikkeling van deze maatregelen. De combinatie van (wetenschappelijk) onderzoek, praktijk en verzilveren blijkt goed te werken. Naast verzilverde maatregelen levert dit ook nieuwe inzichten op. Bijvoorbeeld dat met het optimaliseren van de eigen bedrijfsvoering veel te halen is, vooral als je kijkt naar voer- en managementmaatregelen. De stap van het aanmelden bij de RDW kun je vergelijken met borging en handhaving van maatregelen. Een tijdrovend traject: het ‘maninpuleer-proof’ maken van maatregelen is een eigen vak op zich. Vooral als we een maatregel willen combineren met een goede inpassing in de bedrijfsvoering. Het behalen van een maximaal resultaat (emissiereductie) met minimale (bedrijfsmatige) inspanning is immers binnen de Proeftuin een belangrijke randvoorwaarde.

Dus is de Proeftuin een complex en dynamisch project? Ja, maar wel met aansprekende resultaten. En dat er soms een autoontwerp niet verder dan de tekentafel komt hoort erbij. Zolang er maar voldoende verschillende auto’s zijn zodat iedereen zijn eigen keuze kan maken om een passende auto te kiezen. Rijden maar!

2015-10-30T10:59:56+01:00